یه دختر معمولی با یه زندگی معمولی
 
قالب وبلاگ

 

قبل از اینکه موضوعو بگم اینو بگم که قطعا چنین ابتکارها و تکنولوژی هایی تو خیلی از کشورای دیگه هم هستن، من اگه از این جور چیزا به عنوان "آلمانی" یاد میکنم صرفا به این خاطره که مثلشونو تو ایران ندیدم، نه اینکه این کارا مختص آلمانی ها باشن.

دیروز که رفته بودیم فروشگاه دوستمون یه نکته ی جالبی رو گفت که ما تا حالا نمی دونستیم. اینجا فروشگاها تقریبا همشون زنجیره ای هستن. فروشگاهای سوپرمارکتی هم استثنا نیستن. فروشگاهای مختلفی هم وجود داره، مثل ALDI، Kaufland، Penny, Lidl و شاید چندتا دیگه.

از بین اینا معمولا Kaufland (کافلند)، تنوع بیشتری داره و معمولا فروشگاهای بزرگ تری داره. ما گاهی میریم کافلند، گاهی میریم آلدی. اما بقیه رو هم تا حالا امتحان کردیم. بین این فروشگاهایی که ما میریم، فقط کافلنده که شماره ی چرخ خریدو ثبت می کنه.

وقتی میری چرخ خرید ورمیداریم، پایین هر چرخ خرید یه شماره نوشته شده. وقتی خریدت تموم میشه و میای بیرون، طرف اول به شماره ی پایین چرخ خریدت نگاه می کنه، شمارشو تو سیستم ثبت میکنه، بعد دونه دونه جنساتو از روی دستگاه رد می کنه و شمارشونو میزنه و خلاصه قیمتو بهت میگه.

بقیه ی فروشگاها این کارو نمی کنن. فقط جنسایی که خریدی رو میزنن و فاکتورتو بهت میدن.

ما تا دیروز نمی دونستیم علت این کار چیه. چرا چرخ خریدا شماره دارن؟ چرا طرف اول شماره ی چرخ خریدو ثبت می کنه؟

دیروز دوستمون گفت که این کارشون فلسفه ی جالبی داره. اینا با این کار متوجه میشن که مثلا یه آدمی اومده، پیتزا مارگاریتا خریده به علاوه ی سس مایونز مارک فلان، به علاوه ی کلم فلان قیمتی به علاوه ی کاهوی فلان مدل، به علاوه ی گردوی مارک فلان و خیلی چیزای دیگه. و این طوری دستشون میاد که مردم چه کالاهایی رو با هم می خرن.

و بر اساس همین داده هایی که تحلیل می کنن، هر از گاهی که میری فروشگاه می بینی جای کالاهای فروشگاه کلا عوض شده. یه سری کالاها جا به جا شدن. مثلا کلا آردا که قبلا جلوی ورودی بود، الان رفته تو قسمت وسط قرار گرفته. یا مثلا مرباها که قبلا کنار نسکافه ها بود، الان رفته کنار سس ها قرار گرفته (البته اینا همش مثال بود و واقعی نبودن ها، وگرنه مربا چیکار داره به سس؟نیشخند).

البته شاید شبیه این چیزا رو تو سایتا هم دیده باشین. مثلا سایت آمازون که آدم میره چیزی بخره، هر وقت یه چیزی رو سرچ می کنی، اون زیرش مینویسه "کسایی که این کالا رو خریدن به کالاهای زیر هم نگاه کردن" و اینطوری کالاهای مشابهی با قیمت های مشابهی رو بهت پیشنهاد میده.

من تا حالا هیچ وقت فکر نمی کردم این سیستمو توی فروشگاه مواد غذایی مثل کافلند هم پیاده کنن، ولی خب مثل اینکه این کارو می کنن. خیلی خوشم اومد از این کارشون لبخند. اصلا دیدم نسبت به کافلند عوض شد، انقد که ما رو تحویل می گیره و براش مهمه ما چیا رو باهم میخریم چشمک.

[ ۱۳٩۳/۸/۱٧ ] [ ۱:۱٦ ‎ب.ظ ] [ دختر معمولی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

من یه دختر معمولی هستم که با همسرم توی یه شهر کوچیک آلمان یه زندگی دانشجویی خیلی معمولی داریم و اینجا میخوام همین روزای ساده ولی قشنگ زندگیمونو ثبت کنم. البته زندگی ما هم مثل همه ی زندگی ها فراز و نشیب های زیادی داشته و داره ولی داشتن این فراز و نشیب ها خودش معمولیه! -------------------------------------------------- اگر سوالی در مورد پذیرش توی آلمان داشتین، اول از همه لطفا به سایت اپلای ابرود دات ارگ مراجعه کنید. ----------------------------------------------- اگه نتونستید جواب سوالاتونو بگیرین، من تا جایی که بتونم بهتون کمک می کنم، ولی ازتون خواهش می کنم، سوالاتون رو فقط و فقط توی پست "از من بپرسید" که تنها پست توی برچسب "از من بپرسید" هست، بپرسید، یعنی این آدرس: http://mamooli.persianblog.ir/post/524/ در غیر این صورت به احتمال زیاد جواب داده نمیشه. ------------------------------------------------ اگه رمز می خواین، بگین. -------------------------------------------------- اگه با من کار دارین، به این آدرس ایمیل بزنین: mamooli_persianblog@yahoo.com
نويسندگان
موضوعات وب
صفحات اختصاصی
امکانات وب