از کتاب دو چوب و یک سنگ:

در مورد تفسیر "الصمد" توی سوره ی اخلاص (توحید) به نقل از امام صادق می گه:

لم یلد و لم یولد تا آخر، تفسیر لفط "الصمد" است.

بعد در ادامه توضیح میده که:

ولادت در آیه ی شریفه، اعم است از ولادت نسبی و سببی، چون ولادت ولد از پدر و مادر و ولادت معلول از علت.

و در ادامه هم توضیح میده که کلا این "لم یلد و لم یولد"، خیلی خیلی گسترده تر از اون چیزی هست که ما معنی می کنیم و حتی راه نداشتن خواب و خستگی و حزن و خوشی در خدا هم از کلمات همین آیه قابل برداشت هستند.

----

در مورد روایت " انه لایعرف الله الا به" که در کتاب اصول کافی اومده، توضیح می ده:

فرمود صادق (ع) که فرمود علی بن ابی طالب (ع): بشناسید خدا را به خدا و رسول را به رسالت و ولی امر را به امر به معروف و عدل و احسان.

در ادامه توضیح میده که خدا رو به خدا شناختن یعنی چی؟

... در وقتی که سلب بشود از خداوند شباهت ابدان و شباهت ارواح، پس خدا شناخته شده است به خدا و در زمانی که تشبیه بشود خدا به روح یا بدن یا نور، پس خدا شناخته نشده است به خدا.

---

فکر می کنم اون قسمت تشبیه کردن خدا به نور و جسم و این چیزا رو ما خیلی زیاد داریم. مخصوصا اون قسمت کلاه شرعی درست کردن که فکر می کنیم منطق خدا هم مثل مائه!!!